KUNDE  // Mediekoncern

Optimering og langsigtede besparelser

Initiativ på besparelser
En af Danmarks største mediekoncerner havde igangsat et større initiativ på at finde besparelser internt i virksomheden. Indenfor IT blev de største hovedområder undersøgt i håb om at finde besparelser eller steder, hvor virksomheden kunne optimere eksisterende løsninger, som kunne give besparelser på længere sigt. Da kunden havde en Cloud First strategi var det nærlæggende også at kigge yderligere på deres cloud ”spend” i Microsoft Azure.

NetApp SPOT – Automatiseret kostreduktion i Cloud

Consular introducerede kunden for NetApp SPOT, som er automatiseret kostreduktion baseret på AI i AWS, Google og Microsoft Azure. SPOT har bygget en unik machine learning-model, som kan forudsige tilgængelighed, kapacitet og priser på cloud compute ressourcer på tværs af cloud regioner, datacentre og instanstyper. Dette betyder, at kunder altid får lavest mulige pris, da flere af de store cloududbydere sætter priserne på instanser ned i kortere perioder, og dette kan SPOT automatisk navigere i, så kunderne får en ekstrem billig og stabil løsning i cloud.

Cloud besparelser på 70%-90%

Det blev aftalt at tage fat i områderne Dev/Test and Dev/Ops i første omgang, da kunden kunne se, at der ville være muligheder for at opnår besparelser på 70%-90% af kundernes cloudomkostninger. Det smarte ved SPOT er, at kunderne ikke skal ud og foretage en investering upfront for at opnå besparelserne. Konceptet er, at kunderne og SPOT fordeler besparelserne efter en fordelingsnøgle, så hvis der er ingen besparelser, får SPOT inden penge.
Da kunden har meget travlt med deres besparelsesinitiativer, er det planlagt at påbegynde ovenstående efter sommerferien 2024.